Dag 1 t/m 5 - Heenreis en Vriendenbezoek | Blackfalds

Dag 1 - Zaterdag 31 mei

Om 10:30 vertrok ik per trein richting Schiphol Airport, waar ik met mijn reisgenoot afgesproken had. Het inchecken verliep allemaal voorspoedig, ditmaal geen vergeten flesjes met vloeistof in de handbagage. Terwijl we bij onze gate zaten te wachten om te kunnen instappen, werd er omgeroepen dat er een technisch mankement was die eerst opgelost moest worden. Even later werd gemeld dat dit probleem opgelost was, maar dat nu de brug naar het vliegtuig niet goed werkte. Pas na een uur bedachten ze dat iedereen dan maar via een mobiele trap moest instappen.

Om 15:45 vertokken we naar Heathrow in Engeland, waar we zouden moeten overstappen voor Calgary, we hadden helaas geen rechtstreekse vlucht. We zaten in een bijzonder krap vliegtuig, weinig zitruimte en in de bagagebakken was amper genoeg ruimte voor de handbagage. Voor we op Heathrow konden landen moesten we eerst wachtrondjes draaien boven Londen. We landden om 16:30 uur plaatselijke tijd en na de douaneformaliteiten moesten we snel naar de bus die ons naar de juiste gate zou brengen. Het vliegveld was zo groot dat we een kwartier met de bus onderweg waren naar de terminal. En de bus reed behoorlijk hard over het terrein en door de tunnels van de luchthaven. Toen we eindelijk bij onze gate aankwamen konden we gelijk aansluiten in de rij voor het instappen.

Om 17:15 uur vertrokken we van Heathrow naar Calgary, waar we na een lange vlucht om 19:00 uur plaatselijke tijd aankwamen (8 uur eerder dan in NL). Onderweg had ik bij Groenland een mooi uitzicht op bergen en gletsjers! Na eindelijk geland te zijn in Calgary konden we tevergeefs wachten op onze bagage, door de vertraging op Schiphol was onze bagage samen met die van nog zo'n 30 reizigers niet op tijd overgeladen op Heathrow. Het was dan ook erg druk bij de bagage-balie, waar we onze gegevens moesten achterlaten samen met een adres waar de bagage naar toe gestuurd kon worden.

Toen we dit papierwerk afgehandeld hadden konden we naar de balie van Hertz, het autoverhuurbedrijf.  Na ook hier alle papieren ingevuld te hebben konden we onze huurauto opzoeken. We hadden dit in Nederland al geregeld, maar de door ons uitgekozen auto bleek een hele goede keus te zijn. We kregen een Ford Fusion mee met alles erop en eraan en maar 13.000 km op de teller. Even wat feiten: automaat, cruise control, airco, elektrisch schuifdak, verwarmbare stoelen, 6-CD wisselaar, USB-aansluiting. Na de auto gecontroleerd te hebben begonnen we aan de rit naar Blackfalds, waar we om ongeveer 23:00 uur aankwamen bij onze vrienden.

Groenland

Dag 2 - Zondag 1 juli

Om 10:30 gingen we met onze vrienden naar een kerkdienst in Ponoka. Na afloop gingen we naar de ouders van de vrienden in Lacombe om hier een groot deel van de dag te verblijven. 's Avonds na het eten gingen we weer terug naar Blackfalds waar we ook weer bleven slapen.

Dag 3 - Maandag 2 juli

Omdat we onze bagage nog niet hadden zijn we 's ochtends eerst naar Red Deer gereden om hier inkopen te doen. We gingen eerst naar de enorme Walmart en daarna nog naar enkele andere winkels in de naastgelegen Parkland Shopping Mall. Hierna zijn we verder gereden naar een park, waar we een wandeling wilden maken die we van te voren al uitgezocht hadden.

Nadat we bij de parkeerplaats van Waskasoo Park de auto geparkeerd hadden, zijn we begonnen aan een wandeling langs de Bower Ponds. Dit was niet veel meer dan een grote vijver, op de kant liepen veel ganzen met jongen. Hierna liepen we verder via een brug over de Red Deer River naar Heritage Park. Tot onze verassing zagen we hier in een klein meertje opeens een bever aan de waterkant zitten! Ik kon er zelfs redelijk dichtbij komen om te fotograferen, even later ging het dier weer het water in, maar bleef steeds dicht bij de kant. Later zagen we een aantal boomstronken die duidelijk het werk van bevers waren. Langs de rivier liepen we weer terug naar onze auto waarna we naar Blackfalds terugkeerden.

American Beaver

Dieren:

- American Beaver (1x)

- Golden Mantled Ground Squirrel (3x)

- White Throated Sparrow (1x), dit vogeltje floot een heel helder deuntje en we dachten eerst nog dat er iemand met een fluitje bezig was.

- American Robin, deze vogel leek hier even talrijk te zijn als onze Merel en lijkt hier ook sterk op, maar heeft een opvallende rode borst.

- Boreal Chackadee (2x)

- Northern Goshawk (1x, vermoedelijk)

Dag 4 - Dinsdag 3 juni

We moesten vandaag thuisblijven om zelf op onze koffers te wachten, omdat onze hoogzwangere 'gastvrouw' naar het ziekenhuis moest voor controle. Later belden ze ons om te vertellen dat ze in het ziekenhuis moest blijven. Om de tijd te doden zijn we begonnen aan een uitgebreid spel: Cashflow. Een spel, vergelijkbaar met het Nederlandse spel Levensweg, waar we uiteindelijk bijna een hele dag over gedaan hebben!

Hoewel ons toegezegd was dat deze dag onze koffers zouden komen, hebben we hier tevergeefs op gewacht. Tegen de avond zijn we daarom maar nogmaals naar Red Deer gegaan om wat boodschappen te doen. Terug in Blackfalds hebben we een avondwandeling door het dorp gemaakt. 's Avonds laat toen we al in bed lagen hoorden we dat om 22:30 uur Daniel Jan geboren was!

Dag 5 - Woensdag 4 juni

's Ochtends hebben we de Walmart alweer met een bezoek vereerd om kleding en andere spullen te kopen. Ook kochten we hier een leuk setje kinderkleertjes voor de kleine. Bij terugkomst in Blackfalds stond mijn koffer achter het huis bij de deur! Dat was mazzel, want ze brachten het juist op een moment dat er niemand thuis was. Het was overigens een goede timing, want in de koffer had ik al een setje kinderkleertjes die ik uit Nederland had meegenomen (eigenlijk 2 setjes: voor een jongen en een meisje).

's Middags zijn we al bij moeder en zoon op kraambezoek geweest in het ziekenhuis in Lacombe. Hier hebben we de kleine bewonderd en uiteraard de kadootjes gegeven.

's Avonds hebben we een wandeling in de omgeving gemaakt. Vlak achter een nieuwe wijk in aanbouw lag een klein bosperceel met een klein meertje. Al snel zagen we diverse bomen die door bevers omgeknaagd waren en hoorden we steeds wat plonzen in het meertje. Dit bleken minimaal 4 bevers te zijn die, door steeds met hun staart op het water te slaan, ons probeerden weg te jagen of elkaar te waarschuwen voor onraad. Dat was een leuke ervaring om te zien en te horen. Verder hoorden we diverse vogels en kikkers en zagen we sporen van herten.

Avondlucht in Blackfalds

Dieren:

- American Beaver (4x)

- Red Winged Blackbird (2x)