Dag 13 - Ferry naar Vancouver Island | Tofino

Dag 13 - Donderdag 12 juni

Whistler - Tofino

In de ontbijtzaal genoten we met meerdere gasten van het uitgebreide ontbijt. We maakten hier kennis met een jongedame, die net als ons vandaag ook naar Vancouver Island zou reizen. Zij ging daar voor een lang weekend naar haar ouders. Volgens haar was het niet nodig om de ferry naar het eiland te reserveren, wat wij eerst wel van plan waren.

Net voor ons vertrek stroomde het toilet over. We kregen de indruk dat het wel vaker gebeurde, de eigenaresse reageerde in elk geval niet verbaasd en liep direct met me mee met een ontstopper. Een meisje die hier als bijbaantje de kamers schoonmaakt was, toen ze binnenkwam om te komen werken, direct de pineut om het waterballet op te ruimen.

In 2010 worden hier de Olympische Winterspelen gehouden en dat konden we goed merken. Overal werd er aan de weg gewerkt, de route richting Vancouver (Airport) was eigenlijk één grote bouwput. De tweebaanswegen worden vierbaanswegen en veel rotsen en bos moeten hiervoor wijken. Ook zagen we vele splinternieuwe hotels langs de weg staan of verrijzen. En dat allemaal voor maar één evenement, hoewel ze natuurlijk hopen dat het gebied na de Spelen een toeristische trekpleister zal blijven. Door alle werkzaamheden reden we het grootste deel van de route in een langzaam rijdende file.

Rond 12:00 uur konden we in Horseshoe Bay aansluiten in de lange rij auto's voor de ferry. Terwijl we hier naast de auto stonden te wachten, kwam de jongedame die we bij het ontbijt hadden ontmoet naar ons toelopen. Ze stond slechts een klein eindje voor ons in de rij, we hebben nog even samen staan praten. Om 12:40 uur konden we inschepen op de Queen of Coquitlam en tegen 14:30 uur kwamen aan in Nanaimo (Vancouver Island). Onderweg voeren we tussen kleinere eilandjes door en zagen we in de verte de skyline van de grote stad Vancouver. Boven ons cirkelde nog een grote roofvogel.

Op de ferry naar Vancouver Island

Vanuit Nanaimo reden we naar de westkust van het eiland, naar het vissersplaatsje Tofino. Onderweg zagen we nog een Zwarte Beer met twee cubs, erg leuk om te zien, maar we zijn niet gestopt. In Tofino konden we terecht in een B&B, met uitzicht over een grote baai. Na dit geregeld te hebben zijn we op zoek gegaan naar een bedrijf, waarmee we een zogeheten Whale Watch Tour zouden kunnen doen. Er bleken hier veel bedrijfjes te zijn die deze tochten aanbieden, dus we konden nog wat vergelijken. Nadat we wisten hoe laat we ons de volgende dag moesten melden, zijn we in een pub in de haven wat gaan eten. Het was een gezellige pub, met een mooi uitzicht over de haven en de baai.

Wilp Gybuu B&B

Dieren:

Black Bear met 2 cubs

Maaltijd: Pub

Overnachting: Wilp Gybuu (Wolf House) B&B

Plaats: Tofino (Vancouver Island, British Columbia)