Dag 16 - Butterfly Gardens, Ferry terug vaste land, Othello Train Tunnels | Hope

Dag 16 - Zondag 15 juni

Saanichton - Hope

Om 08:00 uur genoten we van een heerlijk ontbijt, waaronder ook weer vers fruit en eigengemaakte jam. Hierna kregen we van gastheer Jan een rondleiding door de enorme tuin van ruim 1 hectare. De tuin ligt op een helling en is volledig door Jan zelf ontgonnen, het was voorheen een moerassig stuk bos. Vlakbij het huis lag de mooi aangelegde siertuin en verder naar beneden stonden veel fruitbomen, bessenstruiken en een indrukwekkend veld met ruim 1400 Blueberry struiken. Verder stonden er ook nog aardbeien, frambozen en veel asperges. Dit alles was vooral voor de verkoop, net als de eigengemaakte jam.

Naast het huis en het gastenverblijf, waar wij geslapen hadden, stond nog een heuse potterie. Naast tuinman was Jan ook een pottenbakker, hij maakte onder andere schaaltjes en bekers voor de verkoop. Na deze leuke rondleiding hebben we onze spullen weer gepakt en afscheid genomen van de bijzonder vriendelijke Jan en Jacqueline.

Om 10:00 uur kwamen we aan bij de Butterfly Gardens. Dit vonden we allebei erg leuk, er waren zeer mooie vlinders te zien. Er was ook een groot exemplaar die tot 5 jaar in een cocon leeft en na uitkomst slechts 3 tot 5 dagen als vlinder leeft.

In het winkeltje hebben we beiden leuke reproducties van tekeningen gekocht, gemaakt door een kunstenaar die hier op het eiland woont. Op de tekeningen stonden vooral dieren afgebeeld die hier voorkomen, met daaronder in een spiegelbeeld hetzelfde dier, maar dan in een soort totem-afbeelding. Op de parkeerplaats stond een Ford Fusion die identiek aan de onze was, leuk om te zien.

Orchidee in Butterfly Gardens

We vervolgden onze weg en namen om 12:00 uur de ferry van Swartz Bay naar Tsawassen en hiermee verlieten we het mooie Vancouver Island. Tijdens de overtocht van ongeveer anderhalf uur zagen we nog een aantal zeehonden zwemmen. Het was mooi weer, dus we hebben vooral op het dek gezeten, het was leuk om tussen allerlei eilandjes door te varen. Na aankomst reden we eerst in een lange rij blik het vaste land weer op. We zaten hier dichtbij Vancouver, maar daar wilden we nu niet heen omdat je daar toch wel een paar dagen voor moet uittrekken. Ook de afslag naar de grens met Amerika hebben we maar overgeslagen.

Tussen de eilandjes door

Om 15:45 uur kwamen we aan in Hope waar we eerst de overnachting geregeld hebben. Dit bleek een zeer luxe B&B te zijn, met onder andere weer een Hottub, waar we deze keer geen gebruik van gemaakt hebben. Onze ruime kamer was ook behoorlijk luxe met een mooie badkamer. Alles zag er nog erg nieuw en verzorgd uit. Hier hebben we eerst onze vuile was verzameld en vervolgens zijn we om 17:00 uur naar de wasserette in het dorp gereden. Voor 2 dollar per wasbeurt hebben we hier de wasmachines aangezet. Terwijl de was zijn rondjes draaide zijn we naar het Visitor Centre gelopen, waar we gevraagd hebben naar wandelroutes in de omgeving. Hierna zijn we teruggegaan naar de wasserette en nadat de was klaar was hebben we alles in een enorme droogtrommel gedaan. Om 17:30 uur zijn we eerst gaan eten bij de Dairy Queen en toen we een half uurtje later klaar waren bleek de was ook al droog te zijn! Thuisgekomen hebben we de enorme berg wasgoed uitgezocht en opgevouwen, huiselijk he?

Evergreen B&B

's Avonds zijn we rond 19:30 uur naar de Conquihalla Canyon gereden en hebben we een wandeling door de Othello (Train) Tunnels gemaakt. De spoorlijn zelf ligt er niet meer, maar deze was vroeger onderdeel van de Kettle Valley Railway. Via de 5 tunnels liep deze lijn dwars door de canyon, waardoorheen ook de  Conquihalle River stroomt.

Buiten was het nog gewoon licht, maar in de tunnels was het uiteraard erg donker. In de langere tunnels zagen we alleen nog een lichtpunt, waar het einde van de tunnel was. Toen we de tunnels uit waren zijn we voor een deel verder gelopen via de Hope Nicola Valley Trail. Dit pad was eerst lastig te vinden, vanwege de begroeiing, maar de rest was prima te volgen en het pad werd af en toe aangegeven door een lintje aan een struik of boom. Tegen 22:00 uur waren we weer terug van deze wandeling.

Othello Tunnels

Maaltijd: Dairy Queen

Overnachting: Evergreen B&B

Plaats: Hope (British Columbia)