Dag 20 - Grizzly Bear 'Boo', Yoho NP, Wapta Falls, Lake Louise, Moraine Lake | Golden

Dag 20 - Donderdag 19 juni

Golden

Zoals vrijwel elke ochtend zaten we om 08:00 uur weer aan het ontbijt. Er was ook een jong stel uit Israël, maar we hebben hen niet echt gesproken.

Onze gastvrouw Marie had een leuke tip over een soort reservaat waar een Grizzly Bear verblijft. Ze werkt daar normaal zelf in de ticket verkoop.

Wat later vertrokken we dan ook naar The Kicking Horse Grizzly Bear Refuge. Hier kochten we kaartjes om met de stoeltjeslift naar boven te gaan. In de winter is dit een ski-gebied en de grote gondel, die nu buiten gebruik was, gaat dan recht over het reservaat heen. Om 09:45 uur gingen we met de stoeltjeslift naar boven, waar om 10:00 uur een rondleiding zou beginnen. We troffen het: we waren de enigen en kregen dus een prive-tour!

We liepen rustig langs het hekwerk van het 89.000 m2 grote reservaat, terwijl de gids ons vertelde over de grizzlybeer die 'Boo' genoemd is. In 2003 is 'Boo' hier samen met 'Cari' binnengebracht nadat hun moeder was omgekomen. 'Cari' is echter al in de eerste winter gestorven. Tegenwoordig wordt hier het gedrag van 'Boo' bestudeerd. De gids vertelde dat ze het voer altijd op verschillende plekken neerleggen, zodat 'Boo' er echt naar moet zoeken en niet steeds naar het hek komt voor eten. Dit was ook de reden dat je de beer nooit op vaste plekken kon verwachten, maar dat hij overal op het terrein kon zijn.

Terwijl de gids aan het vertellen was waar de beer vandaag voor het laatst gezien was, kwam 'Boo' opeens doodleuk precies langs het gaas lopen waar wij net stil stonden. Dat was mazzel, zeker als je beseft hoe groot het terrein is. Even later verdween hij dan ook alweer tussen de struiken en de gids wees ons ook op het feit dat de beer dan nog heel moeilijk te zien is. Goed opletten dus als je ergens gaat wandelen. Ook zagen we hier nog een bijzondere vogel met felblauwe kleuren, de Steller's Jay.

In de tent hebben we nog meer informatie over beren gelezen. Ook lagen er vachten en klauwen van zowel Grizzly's als Zwarte Beren. Zo konden we goed de verschillen tussen beide soorten onderscheiden.

'Boo'

Na de ontmoeting met 'Boo' zijn we richting Yoho National Park gereden. Hier maakten we om 12:00 uur een wandeling naar de Wapta Falls. Deze indrukwekkende waterval in de Kicking Horse River is maar liefst 120 meter breed en maakt een val van 30 meter. Na een wandeling van ruim 2 kilometer kwamen we bovenaan naast de waterval uit, hierna zijn we nog verder naar beneden gelopen, om onderaan de waterval uit te komen. Vanaf deze plek was de omvang van de waterval veel beter te zien. De 5 kilometer, die we hier in totaal gelopen hebben, waren zeker de moeite waard.

Wapta Falls

Vervolgens reden we naar Lake Louise, een zeer bekend meer en daarom ook erg toeristisch. Ook nu was het er behoorlijk druk. Om 14:15 uur zijn we begonnen aan een wandeling langs het meer tot voorbij het eind. De route liep nog veel verder tot aan de gletsjers boven het meer, maar dat was wat te ver, althans voor onze planning. Onderweg kwam er nog een grondeekhoorn bij ons schooien voor wat eten, helaas denken veel mensen dat ze wilde dieren altijd eten moeten geven. Daarom raken de dieren veel te veel aan mensen gewend.

Toen we langs het meer liepen zagen we aan de andere kant ook duidelijk een pad en daarom wilden we proberen om rond het meer te lopen. Aan het eind van het meer hebben we over heel wat smalle en bredere stroompjes moeten springen, waarna we tot de ontdekking kwamen dat hier nergens een pad te bekennen was. Het struikgewas was te dicht om doorheen te kunnen lopen. Toen we in de natte bodem zeer duidelijke (en grote!) pootafdrukken van een Grizzly Bear vonden, zijn we na wederom veel 'slootje springen' weer teruggekeerd naar het echte pad.

In totaal hebben we hier toch nog 10 kilometer gelopen.

Lake Louise

Hierna zijn we naar Moraine Lake gereden, dit ligt dichtbij Lake Louise. Ook dit meer wordt steeds toeristischer, dit is wel begrijpelijk, want ik vind het zelf veel mooier dan Lake Louise. Toch hadden we allebei niet verwacht dat het hier zo ontzettend druk zou zijn. De toegangsweg was geheel nieuw en er lag een enorme parkeerplaats met daarnaast een lodge. Dit alles kon ik me niet herinneren van mijn bezoek in juni 2004. Toen was het meer overigens nog grotendeels bevroren, maar nu was het geheel ijsvrij.

We hebben de korte wandeling naar het eind van het meer gelopen, heen en terug maar liefst 3 kilometer. De kleur van het water is echt prachtig. Hoog boven het eind van het meer zagen we een gletsjer liggen. Toen we weer aan het begin van het meer waren, ben ik zelf nog naar de top van een hoge rots gelopen. Vanaf daar had ik werkelijk een schitterend zicht op Moraine Lake! De groen-blauwe kleur was zo nog veel intenser. Bij het afdalen zat er een Pika hard te fluiten, dit diertje lijkt wel wat op een grote muis, maar is familie van de konijnen.

Moraine Lake

Op de terugweg naar Golden sprongen er nog een aantal herten over de highway. 's Avonds hebben we weer bij Eleven 22 gegeten en dit was opnieuw erg lekker.

Dieren:

- 'Boo', Grizzly Bear

- Golden-mantled Ground Squirrel (1x)

- Mule Deer (1x, vermoederlijk)

- American Pika (1x)

- Harlequin Duck (1x)

- Steller's Jay (1x)

Maaltijd: Eleven 22

Overnachting: Auberge Kicking Horse B&B

Plaats: Golden (British Columbia)