Ierland

Groepsreis Ierland met Amarant.

14-07-2007 t/m 28-07-2007.

Dag 1 - Zaterdag 14 juli

Om 5:15 uur vertrok ik al richting Schiphol Airport en kon onderweg genieten van een prachtige zonsopkomst. Op Schiphol voegde ik me bij mijn reisgenoten voor deze trip en daarna konden we al vrij vlot inchecken en door de douane. Om ongeveer 10:15 uur stegen we op, waarna we na anderhalf uur vliegen om 10:45 uur plaatselijke tijd landden op Dublin Airport.

Op de luchthaven moesten we eerst onze huurauto's ophalen, het duurde erg lang om dit te regelen. Maar uiteindelijk konden we vertrekken met 2 Nissan Almera's, een Ford Focus en een Toyota. Na een paar keer verkeerd te zijn gereden kwamen we met de laatste auto halverwege de middag aan op Kippure Estate. De rest van de groep was al veel eerder gearriveerd.

Omgeving Kippure Estate

We verbleven in de County Wicklow, dichtbij de Wicklow Mountains. Op Kippure Estate hadden we de beschikking over een soort geschakelde appartementen. We hadden 3 appartementen dicht bij elkaar in 1 blok. De appartementen bestonden uit 2 verdiepingen, de benedenverdieping met de slaapkamers en badkamer en boven was dan de ruime woonkamer en keuken.

Later die middag en 's avonds hebben we nog wat gewandeld om de omgeving te verkennen.

Dag 2 - Zondag 15 juli

Om 11:00 uur hebben we een kerkdienst in de Evangelische Kerk in Dublin bezocht.Het was even zoeken naar de locatie, want het werd in een sporthal gehouden. Na afloop hebben we samen met de gemeenteleden nog koffie gedronken.

's Middags zijn we om 15:45 uur begonnen aan een wandeling in de directe omgeving van Kippure Estate. We hebben ongeveer 2 uur gewandeld en vanaf een heuveltop hadden we een mooi uitzicht op onze verblijfplaats.

Kippure Estate

Dag 3 - Maandag 16 juli

Voor vandaag stond een wandeling bij Glendalough op het programma. Om 9:30 uur vertrokken we vanuit Kippure en na aankomst hebben we eerst gezamenlijk een videofilm bekeken over de historie van het gebied. In de 6e eeuw is hier door St. Kevin een kloostercomplex gesticht.

Glendalough

Na het bekijken van de video zijn we gestart met een wandeling van 11 kilometer. Aan het begin hiervan hebben we eerst de ruïnes van het kloostercomplex bekeken. Een aantal delen zijn mooi gerestaureerd, waaronder de Round Tower van 30 meter hoog. Hierna hebben we de wandeling voortgezet rond het Upper Lough, waarbij we het eerste deel vooral stegen zodat we mooie uitzichten over de meren Lower en Upper Lough kregen. Om het kwetsbare veenachtige gebied te beschermen zijn hier wandelpaden aangelegd bestaande uit oude spoorbielzen met gaas eroverheen voor de grip. Dit liep wel prettig totdat we achter een zeer langzame groep Spaanstalige mensen terechtkwamen. Het duurde lang voor we ze konden passeren en we weer lekker konden doorlopen.

Later kwamen we nog door de restanten van een oud mijnwerkersstadje. Hier was echter al weinig meer van over, er stonden nog enkele muren overeind die grotendeels bedekt waren door de Steenbreekvaren.

Steenbreekvaren

Dag 4 - Dinsdag 17 juli

Met een groepje zijn we om 10:00 uur gaan wandelen bij Lough Dan, in de buurt van het dorpje Roundwood. Een leuke wandeling met veel afwisseling in het landschap. Onderweg zagen we in een veld langs de bosrand een enorme groep herten lopen. Schitterend om te zien, een deel van de dieren sprong al snel het bos in toen ze ons in de gaten kregen.

Halverwege de wandeling kwamen we uit bij het meer Lough Dan, hier bleek dat het pad aan de andere kant van een smal riviertje verder ging. Ter hoogte van het pad lagen er grote stenen in het water van de Cloghoge River, maar omdat dat nogal glad leek besloten we om de oversteek maar gewoon door het water te gaan maken. Het viel uiteindelijk wel mee, het water kwam ongeveer tot kniehoogte. Aan de overkant hebben we ons wat laten opdrogen, waarna we de wandeling vervolgden.

Cloghoge River

Ondertussen was het duidelijk geworden dat er een onweersbui tot ontwikkeling kwam. Het was een mooi gezicht om de bui boven de heuvels te zien hangen, maar het betekende ook dat we wel moesten doorlopen. Om 13:00 uur kwamen we weer bij onze auto die we langs de weg geparkeerd hadden. Hier ontmoetten we een Nederlands stel die ondanks de naderende onweersbui juist begonnen aan dezelfde wandeling.

Vervolgens zijn we in de auto gestapt om naar de kustplaats Bray te gaan, hier hadden we afgesproken met de rest van de groep. Onderweg werd het weer steeds slechter en de ruitenwissers draaiden overuren. In de felle regen kwamen we uiteindelijk om 15:00 uur aan in Bray waar we op zoek gingen naar de rest van de groep. Gelukkig klaarde het kort hierna al wat op en begonnen we met de hele groep aan de 'Cliff Walk', een kustwandeling van 8 kilometer van Bray naar Greystones. Het was een mooie route hoog langs de zee, onderweg zagen we een aantal keren een treintje langs komen. Met diezelfde trein zijn we vanuit Greystones ook weer teruggekeerd naar Bray.

Cliff Walk van Bray naar Greystones

Cliffwalk van Bray naar Greystones, met treintje terug.

Dag 5 - Woensdag 18 juli

Na een vrije ochtend zijn we 's middags naar Avondale House and Forest park nabij Rathdrum. geweest. Hier hebben we een wandeling gemaakt waarbij we op de een of andere manier helemaal buiten het park terecht kwamen. Daardoor duurde de wandeling wel een stuk langer en vertrokken we pas om 19:30 uur weer richting Kippure Estate.

Dag 6 - Donderdag 19 juli

Speciaal voor de wat minder fanatieke wandelaars van de groep zouden we vandaag een rustige dag houden. De planning was om met de auto's ergens heen te rijden en vervolgens na een korte wandeling bij een meer een soort lunch en bijbelstudie te houden. De plek waar we heen zouden gaan ben ik vergeten, maar daar zijn we uiteindelijk ook niet eens meer terecht gekomen. Blijkbaar startten we op een verkeerde plek en daardoor liepen we een heel groot rondje over asfaltwegen. Gelukkig kwamen we uiteindelijk wel weer bij de auto's terecht.

's Avonds zijn we naar een muziekoptreden geweest.  Een Ierse Band uit Canada trad hier op als onderdeel van hun muziektour. Samen met plaatselijke jeugd verzorgden ze een prachtige avond vol Ierse muziek. De vele muzikanten bespeelden vooral viool, harp, fluit en trommels. Een erg leuk optreden en het was zeker de moeite waard om dit te bezoeken!

Ierse muziek

Ierse band (foto is door een reisgenoot gemaakt)

Dag 7 - Vrijdag 20 juli

Rond 10:00 uur zijn we vertrokken naar Dublin, hier hebben we ons opgesplitst in groepjes. We hebben onder andere de St. Patricks Cathedral bezocht en wat door het centrum gelopen. In een kleine knusse muziekwinkel kocht de reisleider een Bodhrán, een Ierse trommel.

's Avonds zijn we gezamenlijk uit eten geweest in een pub, waarna een deel van de groep weer terug naar Kippure Estate ging. Met de rest zijn we in de stromende regen naar de bioscoop gelopen, waar we ons in twee groepjes splitsen. Hier hebben wij de film Oceans 13 bekeken en het andere groepje Shrek 3. Op weg naar huis zijn we hopeloos verdwaald in Dublin, uiteindelijk kwamen we erg laat weer thuis.

St.Patricks Cathedral

Dag 8 - Zaterdag 21 juli

's Middags hebben we van 14:00 tot 17:00 uur met een deel van de groep gewandeld in de Powerscourt Gardens. Hier is lang geleden een prachtig landgoed aangelegd bij een grote villa. Er zijn verschillende soorten tuinen aangelegd in de heuvelachtige omgeving. Het was leuk om hier even een paar uur te lopen.

's Avonds hebben we nog de verjaardag van een van de reisgenoten gevierd.

Powerscourt Gardens

Dag 9 - Zondag 22 juli

Om 11:00 uur zijn we naar een Protestantse kerk in Blessington geweest. Hier was de doopdienst van baby 'Ollie', er was zelfs een speciaal lied voor 'Ollie' geschreven op een bekende wijs. Het was een vrolijke dienst waarbij zelfs de voorganger zich niet onbetuigd liet door de liederen te begeleiden op zijn gitaar.

's Middags hebben we met een deel van de groep opnieuw een wandeling gemaakt in de omgeving van Kippure Estate. We liepen eerst een heuvel op, waarna we bovenlangs met een grote boog weer terug liepen. Onderweg kwamen we op een smal weggetje nog langs een aantal gedumpte oude auto's. Vooral de reisleider had veel interesse in een oude Landrover die nog in redelijke staat leek te zijn. We begonnen de wandeling rond 15:45 uur en waren ruim 5 kwartier later al weer thuis.

Gedumpte Landrover

Dag 10 - Maandag 23 juli

Met een klein groepje begonnen we om 10:00 uur aan wandeling op een deel van de Wicklow Way. Dit is een lange afstandswandelpad van in totaal 127 kilometer lang. Een ander deel van de groep ging vandaag na onze enthousiaste verhalen de wandeling bij Lough Dan maken.

We hadden op de wandelkaart een traject uitgezocht van ongeveer 12 kilometer. Het was een prachtige wandeling met veel mooie uitzichtspunten en vaak liepen we tussen de schapen door. Het pad was duidelijk aangegeven en in kwetsbare natte gebieden liepen we over de inmiddels bekende bielzen met gaas. Onderweg zagen we nog een aantal herten.

Wicklow Way

We kregen ook nog een mooi uitzicht op de hoogste waterval van Ierland: de Powerscourt Waterfall (121m). Deze hoort nog bij het landgoed die we de vorige week bezocht hebben, maar het ligt een stuk verder bij de tuinen vandaan. Het bezoeken van de waterval was trouwens niet gratis als je het van beneden af zou willen bekijken, maar wij kregen tijdens onze wandeling een mooi en gratis uitzicht op de waterval!

Powerscourt Waterfall

We beëindigden deze prachtige wandeling in het plaatsje Curtlestown, hier werden we rond 16:00 uur opgehaald door twee reisgenoten.

Dag 11 - Dinsdag 24 juli

's Middags reden we naar het stadje Wicklow, de hoofdstad van de gelijknamige regio. Hier hebben we eerst de Historic Goal (de gevangenis) bezocht. We kregen hier een interessante rondleiding van mensen in oude kostuums, en daarna konden we zelf alles nog bekijken. In veel van de cellen werd door middel van poppen uitgebeeld hoe het er hier vroeger aan toe ging.

Ruïnes van Black Castle in Wicklow

Daarna zijn we naar de ruïnes van Black Castle gelopen. Op de rotsen hoog boven de zee staan hier nog enkele muren overeind van wat ooit een groot kasteel geweest moet zijn. Terwijl we hier even zaten te genieten van het uitzicht zagen we nog een vissersbootje die vangkisten met kreeften aan het binnenhalen was.

In het stadje hebben we nog wat rondgelopen en zijn we een aantal winkels binnengelopen. Met een deel van de groep zijn we hierna nog naar het strand van Brittas Bay gegaan. Hier hebben we nog een tijdje in de duinen gezeten en een paar enthousiaste reisgenoten zijn zelfs nog even gaan zwemmen in de zee. Vervolgens zijn we met een nog kleiner deel van de groep uit eten geweest, De reisleidster kende hier een leuke pub, maar helaas was de keuken gesloten vanwege een verbouwing. Uiteindelijk hebben we heerlijk gegeten in het stadje Enniskerry.

Dag 12 - Woensdag 25 juli

Om 11:00 uur zijn we met 8 personen begonnen aan een wandeling vanaf onze huisjes. Al vanaf het begin liep één van de honden van Kippure Estate met ons mee, wat de tocht erg leuk maakte. In het begin probeerden we nog om de hond terug te sturen, maar het dier bleef steeds voor ons uitlopen en wachtte regelmatig op ons. Later hoorden we dat de hond veel vaker met gasten meeloopt. Het was een mooie tocht met leuke uitzichten en we waren rond 15:00 uur weer terug. Het laatste stuk zagen we de hond niet meer, maar terug op Kippure Estate lag de hond al lekker in het zonnetje op ons te wachten!

Eén van de honden van Kippure Estate

Dag 13 - Donderdag 26 juli

Met een deel van groep hebben we gewandeld bij Glenmalure, hierbij kwamen we ook over een deel van de Wicklow Way. Het was een wandeling van 9 kilometer waar we om 11:00 uur mee gestart zijn. op de terugweg zijn we even gestopt bij een souvenirwinkel in Laragh, hier heb ik zelf een Bodhrán gekocht.

We hadden voor 's avonds een barbecue gepland, maar toen we thuiskwamen kregen we flinke regenbuien. Ondanks dat zijn we toch gaan barbecueën onder een party tent. Dat wil zeggen: de heren stonden buiten en de dames zaten veilig binnen in huis te wachten op het vlees...

Regen...

Dag 14 - Vrijdag 27 juli

De laatste volledige dag in Ierland en 's ochtends heb ik alvast de koffer wat ingepakt. Tegen de middag zijn we met een deel van de groep naar Roundwood gereden. Hier hebben we in de Spar winkel een heerlijk vers belegd broodje gekocht, waarna we begonnen aan een 8 kilometer lange wandeling rond het Vartry Reservoir.

Vartry Reservoir

's Avonds zijn we ter afsluiting gezamenlijk uit eten geweest in een pub in Blessington.

Dag 15 - Zaterdag 28 juli

Om 11:00 vertrokken we richting Dublin Airport, waar we eerst de auto's moesten inleveren. We hadden gelukkig schadevrij gereden, wat op zich een prestatie was op de veelal zeer smalle wegen.

Tegen 14:30 vertrokken we weer naar Nederland, hier kwamen we om 16:45 uur Nederlandse tijd weer aan. Met een paar reisgenoten reisden we per trein verder richting huis en uiteindelijk was ik om 19:30 uur thuis.