Dag 7 - Icefields Parkway, Sunwapta Falls, Althabasca Falls | Jasper

Dag 7 - Vrijdag 6 juni

Jonas Creek - Jasper

Toen we in de tent lagen begon het flink te regenen en mede doordat we niet de juiste spullen bij ons hadden kregen we het al snel ijskoud. Daarom werden we na weinig slaap ook al vroeg wakker en hebben we eerst een ochtendwandeling in de omgeving gemaakt. We ontdekten dat parallel aan de Icefields Parkway nog een weg lag, dit bleek de oude highway te zijn die inmiddels grotendeels overwoekerd was, nadat de nieuwe weg in gebruik genomen was. Toen we terugkwamen bij Jonas Creek reden de eerste campers al weer weg. We hebben de tent zo goed mogelijk opgerold en alles weer in de auto gepropt. Tegen 9:00 uur reden ook wij weer de weg op en even later stopten we alweer bij een eetgelegenheid aan de toegangsweg van de Sunwapta Falls. Hier hebben we eerst lekker ontbeten.

Om 10:30 uur zijn we naar de Sunwapta Falls gereden. Vanaf de parkeerplaats waren we al snel bij de Upper Falls, hier waren al meer toeristen te vinden, waaronder onze bekende van de waterval. Het water perst zich hier met grote kracht door een smalle canyon en vanaf een kleine brug kregen we een mooi beeld van het wilde water. Vanaf de Upper Falls liepen we een 2 kilometer lang pad langs de rivier naar de Lower Falls. Dit bleek zeker de moeite waard te zijn, we vonden deze kleine watervallen, die op korte afstand van elkaar liggen, veel mooier dan de Upper Falls. Op dit pad kwamen we helemaal niemand tegen, maar misschien kwam dit door de druilerige regen.

Sunwapta Falls

Tegen 12:00 uur kwamen we bij de Althabasca Falls, waar het water opnieuw door een canyon stroomt. Over de canyon zijn een aantal bruggen gebouwd, waardoor we van dichtbij de kracht van het water konden ervaren. Het was een echte toeristische trekpleister met veel informatieborden, maar ondanks het feit dat ik hier al eerder geweest ben blijft deze canyon indrukwekkend. Via een pad konden we nog afdalen tot het laagste punt van de Althabasca Falls waar het water weer rustig verder door de Althabasca River stroomde. Bovenaan kwamen we onze bekende alweer tegen, hij vroeg me of we 's nachts nog wilde dieren gezien hadden op onze afgelegen kampeerplek. Dat kon ik gelukkig ontkennen :). Hierna zijn we weer verder gereden, waarbij we het laatste deel tot Jasper over highway 93A zijn gereden. Aan deze weg lag onder andere de toegangsweg naar Mount Edith Cavel, waar we ook een wandeling gepland hadden. Helaas waren we nog te vroeg in het seizoen en was de weg nog gesloten vanwege de sneeuw.

Althabasca Falls

Rond 15:00 uur kwamen we aan in Jasper, hier zijn we eerst op zoek gegaan naar een Visitor Centre. Binnen hing een lijst met Bed&Breakfasts die kamers beschikbaar hadden en we konden hier gratis de telefoon gebruiken om een reservering te maken. Het bellen heb ik net zoals de rest van de reis overgelaten aan mijn reisgenoot. We hadden geluk, de eerste B&B die we probeerden had een geschikte kamer voor ons. We zijn er direct heen gereden, maar omdat de straat daar opengebroken lag was het wel even zoeken naar de achteringang. We kregen hier een kamer op de begane grond voor 85 dollar per nacht, de badkamer moesten we delen met andere gasten. De eigenaren woonden zelf in de kelder, wij mochten de woonkamer op de begane grond gebruiken en in de keuken zou het ontbijt geserveerd worden. Na de kennismaking hebben we de spullen uitgeladen en naar onze kamer gebracht.  Het was nog vroeg, dus we besloten om eerst Jasper maar eens te verkennen. Het is een echt toeristenstadje met veel souvenirwinkels, waarvan we er enkele met een bezoek vereerd hebben. Nadat we bij de KFC gegeten hadden, zijn we terug gegaan naar onze kamer om ons wat op te frissen. 's Avonds zijn we naar de bioscoop geweest, waar de film Indiana Jones draaide. Wel een leuke film, maar ik viel halverwege al bijna in slaap en dus heb ik weinig van de film meegekregen. Na de film zijn we weer naar 'huis' gelopen om daar lekker te gaan slapen.

Onze auto voor de B&B in Jasper

Dieren: geen

Maaltijd: KFC (Ontbijt in restaurant bij Sunwapta Falls)