Noorwegen

Groepsreis Wandelvakantie Noorwegen met Amarant.

14-07-2006 t/m 26-07-2006.

Dag 1 - Vrijdag 14 juli

Om 8:15 uur vertrokken we met 2 busjes vanuit Driebergen. Bij Enschede staken we de grens met Duitsland over waarna we naar Puttgarden reden. Vanuit de haven van Puttgarden voeren we om 15:45 uur in 45 minuten naar Rødby in Denemarken. Aan het begin van de avond namen we even de tijd om in een restaurant wat te eten en tegen 21:45 uur kwamen we aan in Helsingør. Hier overnachtten we in een jeugdherberg aan de kust van Denemarken. Na aankomst hebben we hier nog even een strandwandeling gemaakt en genoten van de ondergaande zon.

Bootovertocht Duitsland-Denemarken

Bootovertocht Duitsland - Denemarken

Dag 2 - Zaterdag 15 juli

Vandaag moesten we opnieuw een korte bootovertocht maken en om 8:00 uur vertrokken we vanuit de jeugdherberg naar de boot. Vanuit Helsingør was het 20 minuten varen naar Helsingborg in Zweden. Na wat vertraging door een aantal files in Zweden hebben we om ongeveer 18:30 uur gegeten in een restaurant in Lillehammer in Noorwegen. Om 22:30 uur kwamen we eindelijk aan op onze bestemming: Bessheim Fjellstue (980m).

Bessheim Fjellstue

We hadden hier de beschikking over een grote 'hut' die in drie compartimenten was onderverdeeld. Elk deel had zijn eigen woonruimte met keukengedeelte, een wc/doucheruimte en een balkon, op de bovenverdieping waren de slaapkamers. We verbouwden twee van de drie woonruimtes al snel tot respectievelijk een aparte woonkamer en een aparte eetkamer. Zodat we gezamenlijk konden eten en 's avonds lekker konden 'loungen'.

Dag 3 - Zondag 16 juli

Nadat we allemaal een beetje bijgeslapen waren van de reisdagen gingen we om 11:00 uur op weg voor een verkennings/inloopwandeling. Vanuit Bessheim (980m) liepen we langs een bergstroompje omhoog naar het meer Bessvatnet (1373m). Vervolgens liepen we met een deel van de groep nog verder omhoog tot ongeveer 1500 meter hoogte. We hadden hier al een mooi uitzicht op de omgeving. Hierna liepen we nog even naar een sneeuwveldje, waar we uiteraard een sneeuwballengevecht hebben gehouden. Na dit speelkwartiertje gingen we via nagenoeg dezelfde route weer terug naar Bessheim (980m).

Sneeuwballengevecht

's Avonds hebben we samen nog een bijbelstudie gehouden. En om 22:30 uur maakte ik samen met een paar reisgenoten nog een korte avondwandeling in de directe omgeving. Dat kon prima, want omdat we vrij noordelijk zaten werd het alleen schemerig en niet helemaal donker.

Dag 4 - Maandag 17 juli

Na het ontbijt reden we met de busjes naar het plaatsje Fossbergom. Om ongeveer 9:30 uur begonnen we in de regen aan onze wandeling, maar gelukkig begon het geleidelijk aan steeds minder te regenen. Wel hadden we erg veel last van muggen. Om 15:30 uur waren we weer terug in  Fossbergom. Hier hebben we nog even de Staafkerk van Lom bekeken van de buitenkant. Nadat we met de hele groep onze boodschappen hadden gedaan bij de Spar, zijn we weer terug gereden naar Bessheim.

Staafkerk van Lom

Dag 5 - Dinsdag 18 juli

Vandaag maakten we met een deel van de groep een wandeling vanaf Maurvangen naar de Sikkilsdalshø (1778m). We vertrokken om 9:30 uur met de busjes naar Maurvangen. Het eerste deel van de wandeling liepen we met de hele groep, maar bij een splitsing op 1176 meter hoogte ging een deel van de groep door naar een meertje om daar te relaxen en te zwemmen. Wij liepen vervolgens verder naar Sikkilsdalshø (1778m), vanwaar we een prachtig uitzicht op de omgeving hadden! Ook hadden we op de top goed zicht op een aantal meren die dicht bij onze verblijfplaats in Bessheim liggen. Helemaal beneden zagen we het Øvre Sjodalsvatnet (953m), daarboven het Bessvatnet (1373m) en links daarvan het Gjende (984m). Tussen de twee laatstgenoemde meren ligt slechts een smalle bergrug: de beroemde Besseggen met een hoogteverschil van bijna 400 meter tussen de twee meren.

Beneden het Øvre Sjodalsvatnet (953m), daarboven het Bessvatnet (1373m) en links het Gjende (984m)

Beneden het Øvre Sjodalsvatnet (953m), rechtsboven het Bessvatnet (1373m) en links het Gjende (984m)

Nadat we op het hoogste punt van de Sikkilsdalshø (1778m) een pauze gehouden hadden zijn we weer via dezelfde route afgedaald naar Maurvangen. Hier kwamen we om 17:00 uur weer aan. Hier zagen we een paar zeer bijzondere wolken tussen de bergen hangen, zogenaamde Lenswolken (Lenticularis). Dit soort wolken komen vooral voor in bergachtige gebieden.

Lenswolk

Dag 6 - Woensdag 19 juli

Voor deze dag stond er een gletsjertocht op het programma. In de buurt van Bessheim was een outdoor-organisatie gevestigd en dit bedrijf zorgde voor de begeleiding van de gletsjertocht. We reden met de busjes achter de auto van de gidsen aan naar Leirungsdalen. Hier maakten we kennis met de 3 gidsen en kreeg iedereen een uitrusting mee. Naast onze eigen rugtassen kregen we stijgijzers, een harnas (klimgordel) en een ijsbijl mee. We begonnen om 8:30 uur met de wandeling richting de gletsjer, maar om daar te komen moesten we eerst nog een paar uur lopen.

Bepakt en bezakt richting de gletsjer

Toen we eindelijk aan de voet van de gletsjer stonden heeft iedereen zich warm aangekleed en konden we ons in het harnas hijsen en de stijgijzers onder de schoenen binden. Hierna werden we door de gidsen verdeeld over 2 lange touwen en kregen we uitleg over het lopen op een gletsjer. Om 13:00 begonnen we dan echt aan de gletsjertocht. Het eerste deel ging over hard ijs waarbij we regelmatig een gletsjerriviertje over moesten steken. We liepen niet erg snel en zeker achteraan de rij leek het soms behoorlijk traag te gaan. Ik liep als een-na-laatste van de ene groep en had daardoor genoeg tijd om foto's te maken.

Na een paar korte pauzes werd het al wat steiler en niet veel later kwamen we in de sneeuw terecht. Hier moesten we goed opletten  dat we precies in elkaars spoor bleven lopen, de sneeuw lag hier namelijk kniehoog! Met de lange steel van de ijsbijl konden we nog net het onderliggende ijs voelen en daarop steunen. Op deze vrij steile helling moesten we ook over een gletsjerspleet heen, deze was niet echt breed maar omdat we wat omhoog moesten springen was het toch vrij lastig. Ook was het opletten dat we elkaar genoeg ruimte op het touw gaven. De reisgenoot achter mij was de laaste van onze lijn en hij sprong net mis waardoor hij half in de gletsjerspleet bleef hangen. Ik kon weinig meer doen dan het touw strakhouden, want omdat hij in een hoek hing kon ik hem niet alleen naar boven trekken. Bovendien moest ik zelf natuurlijk ook zorgen dat ik ook mn plek bleef, op zo'n moment zijn een touw, de stijgijzers en een ijsbijl echt onmisbaar. Nadat hij van de eerste schrik bekomen was, slaagde hij erin om met zijn stijgijzers en de ijsbijl zich omhoog te werken en kon hij weer uit de spleet klimmen. Dat was dus al een heel avontuur.

Gletsjertocht

Een tijdje later toen we weer voor een gletsjerspleet stonden durfde een andere reisgenoot mede door het vorige avontuurtje eigenlijk niet meer verder. De gidsen besloten toen dat we terug zouden gaan, dat vond ik persoonlijk wel erg jammer, want we waren nog niet eens halverwege. Maar de gidsen vonden het niet verantwoord om verder te gaan en dus draaiden we ons om en begonnen we om 14:30 weer aan de afdaling. Aangezien we nu tijd over hadden deed onze gids het rustig aan en liepen we op het laatst tussen en over de gletsjerriviertjes. Het verbaasde me hoe ontzettend hard het smeltwater van zo'n gletsjer naar beneden stroomt! Het waren net glijbanen met allerlei bochten en tunnels. Om 15:45 waren we weer onderaan de gletsjer en na een lange wandeling kwamen we om 18:45 weer bij de busjes terug.

Dag 7 - Donderdag 20 juli

Om even na 11:00 uur vertrokken we met de hele club naar Ridderspranget. Hier ging het grootste deel van de groep wandelen en vooral zonnen bij een mooie canyon. Zelf ging ik met 3 reisgenoten een wandeling maken naar een nabijgelegen top. Het was een mooie route waarbij we vooral heel veel vlinders zagen en een van de jongens zag zelfs een slang wegschieten tussen de struiken. Na zo'n 400 meter stijgen kwamen we om 14:00 uur aan op de top, hier hebben we zo'n 3 kwartier genoten van het uitzicht en de rust. Na een bijzonder snelle afdaling, waarbij we nauwelijks gestopt zijn, kwamen we tegen 16:30 weer aan bij de rest van de groep.

Ridderspranget

De anderen lagen lekker te zonnen op een aantal vlakke delen van de rotsen aan de waterkant. Ondertussen zagen we een aantal mensen met kayaks in het water springen, ze lieten zich gewoon van een hoogte naar beneden glijden. We hebben zelf ook nog even verder bij de kloof gekeken, het was mooi om te zien hoe het water van de rivier Sjoa zich met grote kracht tussen de smalle rotswanden doorperst!

Dag 8 - Vrijdag 21 juli

Voor vandaag stond er een sportieve dag op het programma, een deel van de groep gaat een tocht met kayaks maken en zelf ging ik mee met Canyoning. Met het busje en onze begeleider reden we naar de startplek bij een brug over een riviertje. Hier trokken we onze wetsuits alvast aan, maar vanwege de warmte lieten we het bovengedeelte nog maar even naar beneden. Want vanwege de lage waterstand moesten we eerst nog ruim 2 uur bergopwaarts lopen, zodat we daarna nog een leuke afdaling door de rivier zouden kunnen maken. Deze wandeling was in onze wetsuits bijzonder warm!

Canyoning

Bij de rivier aangekomen maakten we onze uitrusting compleet met de helmen en handschoenen. In het water was de temperatuur heerlijk met onze wetsuits aan. Bij canyoning daal je dwars door een riviertje af door deels te zwemmen, dan weer een aantal meter vanaf een rots naar beneden te springen in het water. Af en toe moesten we ons ook door een stroomversnelling laten glijden of een stuk klauteren over de rotsen. Het was een bijzondere ervaring, zeker de hoge sprongen die we soms moesten maken, al heb ik zelf de hoogste sprongen maar laten schieten. 6 meter hoogte vond ik wel voldoende, maar van 12 meter hoogte was ook mogelijk geweest. Maar het risico dat je verkeerd terecht kon komen stond me niet echt aan. Toch was het wel gaaf om zo rechtstandig vanaf een rots het water in te springen. Ook bijzonder was het om onder een kleine waterval te gaan staan en zo de enorme kracht van het water te voelen!

Wild water

Nadat we weer terug bij ons busje kwamen en een beetje opgedroogd waren hebben we nog boodschappen gedaan. We kwamen uiteindelijk pas laat thuis en gingen ook zeer laat eten, om 21:30.

Dag 9 - Zaterdag 22 juli

Om 8:15 uur vertrokken we al richting Spiterstulen, onderweg hebben we nog een paar meiden gedropt die in de  buurt van Bessheim wilden wandelen. Vanuit Spiterstulen (1100m) zijn we om ongeveer 11:00 uur gaan wandelen om de Galdhøpiggen (2469m) , de hoogste berg van Noorwegen te gaan beklimmen.

Het was nog behoorlijk pittig, vooral omdat we een aantal sneeuwvelden moesten overstekken. Toch zagen we genoeg mensen de wandeling op gymschoenen doen. Het was zaterdag dus het was ook behoorlijk druk met dagjesmensen die 'even' omhoog liepen en daarna weer afdaalden. Onderweg zagen we in de verte nog een groep mensen in een lange sliert een gletsjertocht maken over de Styggebrean naar de top.

Galdhoppigen

Galdhøpiggen

We kwamen om 14:30 aan op de Keillhaus Topp (2355m), niet ver van het hoogste punt van de Galdhøpiggen (2469m). Twee reisgenoten zijn hier nog snel doorgelopen naar de top, waar ook een restaurant staat. Om niet al te laat thuis te zijn begonnen wij om 15:00 uur alvast aan de terugtocht. Tijdens de afdaling zagen we op een bergrug nog een groep rendieren. Om 18:00 uur waren we weer ruim 1200 meter lager in Spiterstulen (1100m).

Op de terugweg naar Bessheim zijn we met 1 van de busjes alvast opzoek gegaan naar de locatie van de openlucht kerkdienst die we de volgende dag wilden bezoeken.

Dag 10 - Zondag 23 juli

Een groot deel van de groep ging mee naar de Noorse openluchtdienst die om 12:00 uur begon. De reisleiding had wel gemeld dat we de dienst zouden bijwonen, maar helaas was de dienst volledig in het Noors. En aangezien we die taal niet echt spreken hebben we er ook weinig van begrepen.  Wel bijzonder was het dat tijdens deze speciale dienst ook iemand gehuldigd werd door de burgemeester.

Omdat we een gitaar en liedboekjes bij ons hadden zijn we na afloop van de dienst naar een rustig plekje gereden om daar nog wat te zingen. Voor de rest van de dag was het vooral relaxen en uitrusten van de pittige wandeling van de vorige dag.

Bessheim

Dag 11 - Maandag 24 juli

De planning was dat we al om 6:15 uur zouden gaan ontbijten om daarna de beroemde wandeling over de Beseggen te gaan maken. Dit is een smalle bergrug tussen de meren Gjende (984m) en Bessvatnet (1373m), tussen de beide meren is een hoogteverschil van bijna 400 meter!

Helaas gooide het weer roet in het eten. Enkele uren voor we op zouden staan werden we wakker van harde regen en onweer. Daarom leek het ons te gevaarlijk om deze wandeling te gaan maken. De reisleiding had als alternatief een wandeling bij Bygdin bedacht en nadat we uitgeslapen hadden zijn we hier naar toe gereden. Onderweg zagen we een hele grote groep rendieren. Om 10:30 zijn we vanuit Bygdin gestart met de wandeling. Na een tijdje waren we de route kwijt en moesten we zelf onze route zoeken door een bijzonder moerassig gebied. Niet iedereen was hier gecharmeerd van, maar het was wel avontuurlijk. Uiteindelijk vonden we de route terug toen we al weer in de buurt van de openbare weg kwamen. De chauffeurs die het eerste bij de weg kwamen zijn daarna snel langs de weg terug naar de busjes gelopen om die op te halen.

Omgeving van Bygdin

Om 13:30 stapten we weer in de busjes om daarna nog even door te rijden naar een dorpje verderop. We hadden tijd over en dus hebben we ons nog even vermaakt in een souvenirshop om de laatste Noorse kronen op te maken.

Dag 12 - Dinsdag 25 juli

Om 6:15 uur verlieten we Bessheim om alweer aan de terugreis te beginnen. In Lillehammer hebben we een reisgenoot gedropt die nog een week op eigen gelegenheid door Noorwegen wilde reizen. Om 19:30 maakten we vanuit Helsingborg in Zweden de bootovertocht naar Helsingør in Denemarken. Hier overnachtten we weer in dezelfde jeugdherberg als op de heenreis. Op het strand hebben we gezamenlijk een laatste avondsluiting gehouden.

Kust van Denemarken

Aan de kust van Denemarken

Dag 13 - Woensdag 26 juli

Om 8:00 uur verlieten we het Deense Helsingør en om 11:00 uur maakten we de bootovertocht vanuit Rødby naar Puttgarden in Duitsland. In Nederland aangekomen merkten we dat het hier erg warm was. De afgelopen week was het ruim boven de 30 graden geweest, wat dat betreft waren we precies op het goede moment op reis geweest. In Noorwegen was het ook vrij warm, tussen de 20 en 25 graden, maar dat was prima te doen. Na aankomst in Driebergen ging iedereen weer op eigen gelegenheid verder naar huis.