Dag 11 - Wells Gray Park, Spahat Falls, Moul Falls, Dawson Falls, Helmcken Falls | Ashcroft

Dag 11 - Dinsdag 10 juni

Clearwater - Ashcroft

Rond 08:30 uur kregen we een geweldig uitgebreid ontbijt, onze gastvrouw had zelfs een flinke ovenschotel klaargemaakt! En die was erg lekker, en dat als ontbijt!

Nadat we ons klaargemaakt en alles in de auto geladen hadden, zijn we eerst naar het Clearwater Visitor Centre gereden. Hier kregen we een kaart van het Wells Gray Park, waar we vandaag door heen wilden rijden. De receptioniste markeerde op onze kaart de mooiste bezienswaardigheden van het park.

Rond 10:00 uur bereikten we de Spahat Falls in de Spahat Creek. Het water stort zich hier ruim 70 meter naar beneden vanuit een steile rotswand. Het was duidelijk te zien hoe het water zich in vele jaren als een scherp mes door de rotswand heen gesneden heeft. Vanaf het uitzichtpunt zijn we nog tot boven de waterval gewandeld. Hier was de waterval zelf niet meer te zien, maar keken we tussen de enorme rotswanden door, terwijl helemaal beneden de Spahat Creek zijn loop vervolgde.

Spahat Falls

Onze volgende stop was de parkeerplaats van de Moul Falls, vanaf hier was het een prachtige wandeling van 2,9 kilometer naar de waterval. Vanaf de bovenkant van de waterval konden we, via een aantal houten trappen, zelfs tot onderaan de waterval komen. Erg indrukwekkend, vanaf deze plek was het goed te zien hoe groot de waterval was. Een jong stel klauterde tot vlakbij de waterstroom, als een stel verzopen katjes kwamen ze terug. Misschien hadden ze deze ochtend nog niet kunnen douchen? Hierna zijn we weer terug gewandeld naar de auto, het werd ondertussen al behoorlijk warm. Langs de route zagen we veel sporen van Elk of Moose.

Moul Falls

Vervolgens stopten we bij Green Mountain. Op een open, wat hoger gelegen plek (inderdaad groen), stond een uitkijktoren. Vanaf hier was er een weids uitzicht, door middel van informatieborden werd uitgelegd wat er in elke windrichting te zien was. Op het veld rondom de toren waren veel mooie vlinders te zien en helaas nog veel meer muggen. Na een paar foto's van een prachtige Swallowtail zijn we snel terug naar de auto gegaan.

Het volgende bezoek brachten we aan de Dawson Falls. Deze relatief lage waterval in de Murtle River is maar liefst 90 meter breed en wordt ook wel de Little Niagara Falls genoemd. Toen we naast de waterval stonden voelden we de grond trillen, wat een watergeweld!

Dawson Falls

Onze laatste stop in het Wells Gray Park was bij de schitterende Helmcken Falls, eveneens in de Murtle River. Het water perst zich hier met grote kracht door de rotswand, waarna het 141 meter naar beneden stort in een grote uitgesleten kom. Tussen de grote wolken waterdamp door zagen we beneden nog veel sneeuwresten liggen. Aan de overkant van de rivier zagen we mensen boven op de rotswand staan. Later las ik, dat via een wandelpad nog een ander uitzichtpunt te bereiken is, die een nog mooier zicht op deze waterval zou geven. Dat is een idee voor een volgende keer...

Helmcken Falls

Even na 14:00 uur verlieten we het prachtige park en reden we richting Cache Creek. De omgeving veranderde onderweg van groene bossen en watervallen, naar kale en dorre berghellingen. De planning was om in Cache Creek te overnachten, maar de enige B&B hier bleek al vol te zitten. De eigenaresse was heel behulpzaam en was zo vriendelijk om voor ons naar een B&B in Ashcroft te bellen en daar hadden ze nog een kamer vrij. Het was een klein dorpje met een groot (goederen)treinstation, op korte afstand van Cache Creek. 's Avonds begon het te stortregenen en was het rennen naar de pizzeria die we in het dorpje gezien hadden. Hier bestelde ik een veel te grote pizza, alles is hier gewoon groot, dus het duurde even voor we weer weg konden... We waren de enige klanten en de eigenaar zat een of ander oorlogsspel te spelen op zijn laptop. Daarna hebben we 'thuis' nog wat gelezen in de woonkamer die we mochten gebruiken.

Blue Sage B&B in Ashcroft

Dieren:

- Dark-eyed Junco (1xM) ?

- Eekhoorntjes (2x)

- (Anise?) Swallowtail (>2x)

- Milbert's Tortoiseshell (1x)