Dag 6 - Start Rondreis, Icefields Parkway | Jonas Creek Campground

Dag 6 - Donderdag 5 juni

Blackfalds - Jonas Creek

We gingen nog eenmaal shoppen in Red Deer, ditmaal om eten en drinken in te slaan voor onze rondreis. We zouden voornamelijk gebruik gaan maken van Bed&Breakfasts, maar voor de zekerheid namen we een tent en kampeerspullen mee, die we van onze vrienden konden lenen. Aan het eind van de ochtend zijn we eerst nog weer op visite geweest in het ziekenhuis in Lacombe en namen daar afscheid. Hierna begonnen we dan echt aan onze rondreis!

Na ruim een uur rijden zagen we de eerste bergen al aan de horizon en om 15:00 uur maakten we onze eerste stop op een kleine parkeerplaats aan het Abraham Lake, een groot stuwmeer. Er stonden 3 schoolbussen maar er was niemand te zien. We zijn even naar beneden naar de rand van het meer gelopen en toen we terug bij de auto kwamen zagen we kinderen vanaf de andere kant van de weg uit het bos komen.  Uit nieuwsgierigheid zijn we ook even deze kant opgelopen. Het pad bleek vrij steil omhoog te lopen en na hier een klein stukje gelopen te hebben zijn we om 16:00 uur weer verder gereden. Een half uur later zagen we een Zwarte Beer langs de weg lopen, we zijn even gestopt voor een foto en daarna weer verder gereden. Wel bijzonder dat we zo snel al een beer zagen!

Black Bear

Even later kwamen we bij de Saskatchewan Crossing en zijn we de Icefields Parkway opgereden in noordelijke richting. Om 17:00 uur maakten we een stop bij de Bridal Veil Falls. Er stond hier een houten bord die naar een waterval aan de overkant van de kloof leek te wijzen, maar echt bijzonder vonden we dat niet. Terwijl we hier stonden, kwam er een bestuurder van een camper bij ons staan. Hij vroeg ons of we dachten dat die waterval hier de enige bezienswaardigheid was. Hij vertelde ons dat we een klein paadje op moesten zoeken en dat we dan met 10 minuten bij een mooie waterval zouden staan. De man had zelf ook naar het begin van het pad moeten zoeken, want het eerste stuk was door een aardverschuiving vernield. Terwijl we het pad gevonden hadden en hier naar beneden liepen begon het ondertussen zacht te regenen. Even later kwamen we inderdaad zeer dicht bij een prachtige waterval uit! Hier maakte het niet uit dat het was gaan regenen, want hier bijna onderaan de waterval was het toch al erg nat. Het was erg indrukwekkend om het water naar beneden te zien en te horen storten. Langs de waterval zaten nog de laatste resten ijs en sneeuw van de afgelopen winter. Terug op de parkeerplaats ontdekten we dat we vanaf hier ook bovenaan de waterval konden komen. Dit was ook wel leuk, maar lang niet zo indrukwekkend als beneden.

Om 18:00 uur zijn we gestopt bij het Columbia Icefield Centre, tegenover een grote gletsjer. We zijn hier eerst naar binnen gegaan om informatie te vragen over een gletsjertocht, maar helaas was de informatiebalie al gesloten. Vervolgens zijn we gaan eten in het restaurant, we kregen hier een mooi plekje bij het raam met uitzicht over de gletsjer. In de verte zagen we speciale bussen over het ijs rijden. Na het eten zijn we nog naar de rand van de gletsjer gewandeld. Hierna zijn we weer in de auto gestapt en verder gereden. Onderweg zijn we nog even bij een mooie waterval gestopt.

Waterval langs Icefields Parkway

Bij Campground Jonas Creek besloten we om maar eens te proberen of het ons zou lukken om het kamperen. Jonas Creek bleek een combinatie te zijn van camper standplaatsen en kampeerplekken, deze laatste lagen wat verder op de heuvel. De kosten waren ongeveer 15 dollar, en het geld moesten we in een envelop in een bus deponeren.  Beneden waren bijna alle camper standplaatsen bezet, terwijl wij de enigen waren die met dit weer in een tentje wilden gaan slapen. We moesten een vrij steile heuvel op om bij de kampeerplekken te komen en hier kozen we plek 15 uit om onze tent neer te zetten, dat ging gelukkig erg makkelijk. De beide luchtbedden hebben we op de motorkap van de auto opgeblazen met behulp van een elektrische pomp. Nadat alle spullen naar boven gesjouwd waren hebben we nog een korte wandeling in de directe omgeving gemaakt. Op de helling rond onze plek stonden veel orchideeën in bloei. Toen we terug kwamen van de wandeling, zagen we dat dezelfde man die ons de waterval aangewezen had hier ook stond met zijn camper.

Jonas Creek

Dieren:

- Black Bear (2x)

- Mule Deer (3x)

Maaltijd: Restaurant in het Icefield Centre

Overnachting: Campground Jonas Creek (aan de Icefields Parkway)