Dag 8 - Hot Springs, Maligne Canyon | Jasper

Dag 8 - Zaterdag 7 juni

Jasper

Rond 8:30 uur hebben we samen met een Duits echtpaar ontbeten. Hij was vrachtwagenchauffeur en ze waren van plan om definitief naar Canada te komen. Verder hebben we weinig met ze gesproken, wij spraken amper Duits en zij vrijwel geen Engels. Om 11:00 zijn we naar het Wildlife Museum geweest, in de kelder van een hotel in het centrum van Jasper. In de foyer konden we de toegangsmuntjes ophalen bij de balie, tot onze verbazing was dat gratis. In het museum stonden opgezette exemplaren van bijna alle grote en kleinere zoogdieren die in de Rocky Mountains voorkomen. De meeste waren mooi opgezet en stonden op een natuurlijke manier opgesteld, ook hingen hier nog een aantal exemplaren van vogels. Hierna hebben we nog weer een paar souvenirwinkels bekeken.

Wildlife Museum Jasper

Omdat het weer een druilerige dag was besloten we om naar de Miette Hot Springs te gaan, in het water maakt het tenslotte niet veel uit of het regent. Hier in de bergen zijn meer van zulke 'hot springs' te vinden, dit zijn commerciële zwembaden die gevoed worden door natuurlijke warmwaterbronnen. Het water komt op ongeveer 50 graden Celsius uit de bodem omhoog en wordt daarna gekoeld tot ongeveer 40 graden Celsius. In Miette Hot Springs was het redelijk druk, maar de temperatuur van het water viel ons behoorlijk tegen, niet zo warm als we verwacht hadden. Er stond een bordje dat je niet langer dan 15 minuten in het bad moest verblijven vanwege de hoge temperatuur, maar dat was nu niet echt aan de orde. De baden lagen wel in een mooie omgeving, op een hoger gelegen punt in een dal en omgeven door hoge bergen die deels nog met sneeuw bedekt waren. Na een poosje mensen kijken vonden we het wel weer genoeg en zijn we gegaan. Onderweg zijn we nog gestopt bij een waterval, maar het pad was al na enkele meters afgesloten. De rest van het pad was door een aardverschuiving verdwenen, daardoor konden we helaas nauwelijks iets zien van de waterval.

Kort voor Jasper zijn we afgeslagen richting Maligne Canyon. Dit is een lange en zeer diepe canyon waar 6 bruggen over gebouwd zijn. We hebben de auto op de grootste parkeerplaats neergezet, dat is bij de 2e brug. Vanaf daar hebben we tot kort voor de 5e brug gewandeld. Halverwege mondde er een ondergrondse rivier vanuit de rotsen in de canyon, op een bord lazen we dat dit water afkomstig is van Medicine Lake.

Het begin van de canyon was erg spectaculair met alle watervallen en stroomversnellingen in de diepte. Na de 4e brug was er nog een bocht in de rivier, waarbij we in de verte de 5e brug konden zien liggen, maar hier was het wilde water al gekalmeerd tot een rustige rivier. We zijn daarom ook niet verder gegaan naar de 6e brug, maar teruggekeerd naar de auto. Het was al bijna 20:00 uur toen we terug naar Jasper reden en waarschijnlijk door dat late tijdstip zagen we veel herten.