Dag 10 - Whistler Mountain, Berg Lake Trail, Rearguard Falls | Clearwater

Dag 10 - Maandag 9 juni

Jasper - Clearwater

Na het ontbijt om 08:00 uur hebben we onze spullen weer in de auto geladen en afscheid genomen van onze gastheer en gastvrouw. Ondanks het wat bewolkte weer, besloten we toch om de gondel vanuit Jasper (1060m) naar de Whistler Mountain (2277m) te nemen. Bij de ticketverkoop bleek dat de 1e rit om 09:30 uur zou zijn, we waren ruim op tijd en konden dus ook met de 1e rit mee omhoog. Vlak voordat we in de gondel stapten hebben we allebei nog snel een trui of jas aangetrokken, omdat we verwachtten dat het op de top wel koud zou zijn. Tijdens de rit hadden we nog een redelijk uitzicht op Jasper en konden we goed zien hoe groot het spooremplacement was. De gondolabestuurder vertelde ondertussen nog wat bijzonderheden over de omgeving en welke bergtoppen er normaal gesproken met helder weer te zien zouden zijn. Daar hadden we weinig aan, want door de bewolking waren die vandaag niet te zien. In 9 minuten waren we boven en toen we uitstapten zagen we alleen maar wolken, zodat we dus letterlijk 'in de wolken' liepen. Het was flink koud en het sneeuwde ook licht.

We zijn richting de top gaan lopen , af en toe stond er een richtingbordje en op de meeste plekken lag sneeuw, waar vele voetsporen ons de weg ook wel konden wijzen. Soms bleken we op een 'afsnij-route' te lopen, want dan werd het wel erg steil. Dat was ook niet echt veilig in het losse gruis en de sneeuw, zodat we dan ook steeds de echte route weer probeerden te vinden. We liepen bijna de hele tijd in de bewolking en het sneeuwde steeds harder, dicht bij de top was het zelfs hagel. We waren eerst de enige wandelaars, maar later zagen we tussen de bewolking door nog meer mensen naar boven ploeteren. Nou ja, voor het uitzicht hoefde je het ook niet te doen, maar het was wel leuk in de sneeuw. We zagen hier warempel ook nog vogels: een soort sneeuwhoen die dacht dat wij hem niet zouden zien in de sneeuw en nog een klein vogeltje. Er was maar weinig begroeiing op dit ruige terrein, wat lage plantjes onder de sneeuw en zeer kleine boompjes, bijna bonsai. Op een bord hadden we al gelezen dat, door het zeer korte groeiseizoen, de bomen hier amper groeien. Toch zouden de kleine boompjes die we zagen al heel oud moeten zijn.

Na de top zijn we weer rustig naar beneden gelopen en hebben we in het restaurant warme chocolademelk gedronken. Daarna stapten we weer in de gondel naar beneden. Een man liet me wat dichter bij het raam staan zodat ik foto's kon maken, nog bedankt meneer! Ergens beneden leek een brand te zijn, er steeg een grote rookpluim omhoog. Tussen de wolken door zagen we ook nog een glimp van Lake Annette en Lake Edith, waar we de vorige dag gewandeld hebben.

Whistler Mountain (2277m)

Na Whistler Mountain verlieten we Jasper en daarmee ook Jasper National Park. We kwamen nu in het gebied van Mount Robson Provincial Park, onze eerste stop in dit park was bij de Overlander Falls. Hier moesten we een wandeling door een bos naar beneden maken, om uiteindelijk zicht te krijgen op een vrij brede waterval. Niet echt spectaculair, maar misschien lag dat ook wel aan de regen, waardoor we snel weer terug naar de auto liepen. Overigens waren we nu in de provincie British Columbia aangekomen en ook een tijdzone gepasseerd, waardoor het tijdsverschil met Nederland nu 9 uur was.

Hierna stopten we bij een Visitor Centre, waar we wat folders meegenomen hebben. Ook hebben we hier nog even rond gekeken. Dicht in de buurt was ook het startpunt van de Berg Lake Trail, volgens het informatiebord een wandeling waar je 2 dagen over kan doen. Maar wij waren niet van plan om de hele wandeling te gaan doen. Uiteindelijk hebben we hier 5 à 6 kilometer gewandeld langs de Robson River. Het was een mooie tocht, het was hier weer droog en ook redelijk warm. We zagen op open plekken dan ook veel vlinders en andere insecten op de vele bloemen. De meeste Cederbomen die hier stonden waren erg groot en ook groeiden onder de bomen veel grote planten. De top van Mount Robson (3954m)hangt bijna het hele jaar door in de wolken en daarom valt aan de voet van deze berg altijd veel regen. Dat geeft een soort regenwoud klimaat, waar de begroeiing erg van profiteert, dat was vooral goed te zien aan de echt enorme bomen. Van Mount Robson, de hoogste berg van de Canadese Rocky Mountains, was nu helaas niet veel te zien. Als ik hier nog eens weer kom, zou ik graag de hele wandeling uit willen lopen, mooie omgeving.

Swallowtail

De volgende stop was bij de Rearguard Falls, erg indrukwekkend om van dichtbij het krachtige water langs je te zien 'glijden'. Stroomafwaarts voorbij de waterval gingen juist 2 groepen jongeren raften. Boven op de parkeerplaats hadden we inderdaad ook wel een busje en aanhanger met raftboten zien staan.

Rearguard Falls

Hierna kwamen we aan in Clearwater, waar we op zoek gingen naar een overnachting. Na wat zoeken en vragen vonden we een B&B die nog plek had. Ze hadden nog één kamer met een groot bed, maar ze regelden nog een extra matras. Het leuke was dat er nog 2 andere gasten uit Nederland waren, dus we konden 's avonds weer volop Nederlands spreken en ervaringen uitwisselen. Zij waren al wat langer in dit gebied en konden ons nog wat leuke tips geven. Ze waren wel verbaasd dat we hier slechts 1 dag zouden blijven. We hebben hier ook voor het eerst weer even tv gekeken, maar kregen al snel het gevoel niks gemist te hebben. De reclameblokken zijn hier nog erger dan in NL.

B&B Wyndhaven Cottage in Clearwater

Dieren:

- Eekhoorntjes (>2)

- (Western Tiger?) Swallowtail (1x)

- Diverse soorten vinders

Maaltijd: Dairy Queen

Overnachting: B&B Wyndhaven Cottage

Plaats: Clearwater (British Columbia)